نکاتی ساده، اما مفید

 

                                      

 

کسانی که صبحانه می خورند، از وضعیت سلامت بهتری برخوردارند، تحقیقات نشان می دهد، بدن افرادی که صبحانه می خورند، ویتامین و موادمعدنی بیشتری دارد و چربی و کلسترول کمتری دارند.

نتیجه خوردن صبحانه، داشتن بدنی آماده، وزن طبیعی، کاهش چربی خون و عادت کردن به کم خوردن است. خوردن صبحانه موجب می شود افراد تا زمان ناهار، کالری لازم را برای انجام فعالیت داشته باشند، بدون اینکه احساس گرسنگی کنند. انجمن قلب آمریکا بر این اعتقاد است که چاقی در کسانی که صبحانه می خورند کمتر است و این افراد در مقایسه با کسانی که صبحانه نمی خورند کمتر به دیابت مبتلا می شوند.

حتی کسانی که به عنوان صبحانه، حبوبات پخته شده استفاده می کنند، از نظر جسمی و روانی وضعیت بهتری دارند. در کودکان، خوردن صبحانه موجب افزایش توجه و دقت شده و عملکرد آنها را در انجام آزمون‌های استاندارد افزایش می دهد. برای بهره مندی از مزایای صبحانه، وعده غذایی که شامل کربوهیدرات‌ها، پروتئین و مقدار کمی چربی باشد، توصیه می شود.

ماهی:
انجمن قلب آمریکا به افراد توصیه می کند که در هفته دو بار ماهی بخورید. ماهی علاوه بر اینکه منبع خوبی از پروتئین است، مواد مضر کمتر مانند چربی های اشباع کمتر داشته و اسید چرب امگا۳ بیشتر دارند. این موجب کاهش خطر بیماری های قلبی می شود. غذاهایی مانند کانولا، گردو که حاوی ماده‌ای به نام آلفالینولئیک اسید است، در بدن به امگا ۳ تبدیل می شود. هم‌چنین چربی امگا۳ موجب تقویت سیستم ایمنی می شود. براساس تحقیقات، میان مصرف امگا۳ در رژیم غذایی و کاهش آلرژی، آسم، اگزما و اختلالات ایمنی، ارتباط وجود دارد.

میان وعده ها:
کارشناسان تغذیه پیشنهاد می کنند، خوردن پنج وعده یا بیشتر از میوه‌ها و سبزی‌ها در طول روز بخشی از یک رژیم غذایی سالم است. خوردن میوه‌ها موجب شادابی و نشاط بیشتر می شوند. علاوه بر این:

  • خطر سرطان را کاهش می دهند.
  • علایم پیری را به تعویق می اندازند.
  • حافظه را تقویت می کنند.
  • سلامت قلب را افزایش می دهند.
  • سیستم ایمنی را تقویت می کنند.

بهترین راه برای گنجاندن میوه و سبزی ها در رژیم غذایی، مصرف آنها به عنوان میان وعده‌های غذایی است. میوه ها و سبزی‌ها در عین حال که کالری کمی دارند اما سرشار از مواد مغذی هستند.

هویج و ماست کم چرب و خشکبار، سیب و انواع دیگر میوه بهترین میان وعده‌ها هستند. بهترین زمان برای خوردن میان وعده زمانی است که گرسنه هستید.

نوشیدن مایعات:
آب و لبنیات و شیر دو مایع ضروری برای سلامت بدن هستند. بدن ما برای انجام فعالیت‌های طبیعی خود به آب نیاز دارد. بدن برای تحرک و فعالیت‌های حیاتی دستگاه‌ها مانند مغز، قلب و کلیه و کبد برای صحیح عمل کردن، به آب نیاز دارد.

در صورتی که آب کافی ننوشید، وضعیت بدن رو به وخامت می رود. بنابر گزارش‌های دانشمندان دانشگاه مینه سوتا، کلسیم موجود در محصولات لبنی برای سلامت بدن و استحکام استخوان‌ها ضروری است. همچنین از افزایش فشارخون بیماری های قلبی و سرطان روده بزرگ جلوگیری می کند. حتی مصرف لبنیات کم چرب در کاهش چربی و کاهش توده عضلانی هم موثر است.

نوشیدن چای:
چای بنوشید اما چایی که میزان کافیین آن کمتر باشد. چرا که هرچه میزان کافیین بیشتر باشد، بدن بیشتر دچار کم آبی شده و نوشیدنی‌های شیرین هم به افزایش وزن منجر می شود. مدارکی وجود دارد مبنی بر اینکه چای در تقویت حافظه موثر بوده و از بیماری‌های قلبی و سرطان پیشگیری می کند.

چای مزایای مفیدی دارد، از جمله آنتی اکسیدان‌های موجود در آن که در جلوگیری از ابتلا به سرطان نقش دارد. بهتر است چای را با آب میوه یا دارچین و زنجبیل مزه دار کرد.

نظرات 1 + ارسال نظر
مسعود فولادی شنبه 20 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 09:46 ق.ظ

سلام دوست عزیز
مطالب علمی خوبی می نویسی
موفق باشی

ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد