خانه‌ی آرام و بی‌استرس عامل موفقیت فرزندان شما

 

 

                                        

 

اگر دانش‌آموز کنکوری در خانه دارید و هر لحظه شاهد بروز تنش‌های عصبی یا استرس‌های ناشی از این آزمون کشوری در او هستید، پس به خوبی می‌دانید روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید با به کارگیری آن‌ها، نه‌تنها استرس‌های روحی فرزندتان را کاهش دهید، بلکه موفقیتش در کنکور را نیز تضمین کنید.

اما آیا به راستی می‌دانید برای کاهش استرس در محیط خانه چه راهکارهایی وجود دارد؟ حالا که مجبور به زندگی در شهرهای بزرگ هستیم و باید مشکلات متعددی شامل شلوغی و ازدحام جمعیت، ترافیک سنگین وسایل نقلیه، سختی تردد، آلودگی هوا، سر و صدای زیاد و بسیاری موارد دیگر مانند این‌ها که همگی برای داوطلبان کنکور عامل تشدید اضطراب و استرس‌زا هستند را تحمل کنیم، می‌توانیم به دنبال فراهم کردن محیطی آرام و راحت در خانه‌هایمان باشیم تا کم‌تر با مشکلات ناشی از شهرنشینی دست و پنجه نرم کنیم.
شاید بد نباشد با برخی روش‌های کاهش استرس در محیط داخل خانه آشنا شویم تا از فشارهای روحی فرزندان کنکوری‌مان بکاهیم.

رنگ باختن استرس با رنگ
برای کاهش استرس محیط خانه باید سراغ عناصر اصلی دکوراسیون رفت و از آن‌ها به عنوان ابزاری برای دست‌یابی به این هدف استفاده کرد.

یکی از مهم‌ترین عوامل برای کاهش سطح استرس در خانه، انتخاب پالت رنگی آرام‌بخشی است تا با روحیات تک‌تک افراد خانه ارتباط برقرار کند به ویژه فرزند کنکوری‌تان. در واقع رنگ‌ها می‌توانند مانند دارویی قوی روی جسم و روح تأثیر بگذارند.

در روزگاران قدیم نیز فلاسفه چینی، هندی و مصری روی درمان با رنگ تحقیقات بسیاری کرده‌اند که هنوز نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ این علم را رنگ‌درمانی (Chromo therapy) می‌گویند.

در این علم، انرژی‌های فیزیکی و ذهنی شما از طریق رنگ تحریک می‌شود و درست به همین علت است که برای هر فضایی با توجه به کارایی آن، پالت رنگی مناسبی مورد نیاز است.

به‌عنوان مثال، فضایی مانند اتاق نشیمن یا همان هال، برای استراحت پس از یک ساعت مطالعه‌ی طولانی‌مدت کنکور یا رفع خستگی جسمی و روحی فرد کنکوری مهیا شده است ولی اگر قرار باشد پالت رنگی محیط از رنگ دیوارها گرفته تا لوازم دکوراسیونی شامل مبلمان، پرده و... به جای القای حس آسودگی، به‌عنوان یک عامل محرک عمل کند، هرگز استرس جای خود را به آرامش و راحتی نخواهد داد؛ بنابراین در چنین محیط‌هایی از انتخاب رنگ‌های گرم شامل قرمز، زرد و نارنجی در سطوحی وسیع بپرهیزید.

این رنگ‌ها تحریک‌کننده بوده و ضربان قلب را نیز افزایش می‌دهند در نتیجه سبب ایجاد هیجان یا عصبانیت و بی‌قراری در فرزند کنکوری شما می‌شوند، در حالی که رنگ‌های سرد شامل آبی و سبز، آن تأثیر را بر ضربان قلب نداشته و برعکس او را به داشتن حسی آرام تشویق می‌کنند.

این موضوع در مورد فضای اتاق‌خواب وی نیز صادق است.
البته این پیشنهاد به این معنی نیست که همه‌ی سطوح اتاق را به رنگ آبی رنگ‌آمیزی کرده و لوازم دکوراسیونی شامل پرده، روتختی و دیگر لوازم را نیز آبی انتخاب کنید بلکه کاربرد سطح وسیع‌تری از این رنگ در کنار دیگر رنگ‌های هماهنگ با آن هم هدف موردنظر را تأمین می‌کند. به یاد داشته باشید فرزند کنکوری شما هر لحظه دچار استرس است پس به او فرصت آرامش در خانه را بدهید و او را خانه گریز نکنید.

نقش نور در کاهش استرس
همه‌ی ما نه‌تنها برای حفظ سلامت جسمانی بلکه برای تعادل و سلامت روحی‌مان به نور خوب و با کیفیت نیاز داریم و بر هیچ‌کس پوشیده نیست که نور خورشید بهترین نور برای این امر است.

تحقیقات دانشمندان نیز نشان داده است که اشعه‌ی ماورای بنفش نور خورشید روی هورمون سرتنین (sertonin) که نقش تأثیرگذاری بر فعالیت‌های مغز و احساسات را دارد، اثر می‌گذارد.
بنابراین با تمام این تفاسیر، اتاق فرزند کنکوری‌تان باید اتاقی باشد که به لحاظ موقعیت جغرافیایی و نیز پنجره‌ها، بیشترین بهره‌مندی را از نور طبیعی داشته باشد و از طرف دیگر مسأله‌ی اصلی اینجاست که هر قدر به موضوع بهره‌مندی از نور طبیعی برای وی بیش‌تر اهمیت دهید، موفقیت وی بیش‌تر می‌شود.

البته این نور با توجه به تنوع موجود در نورپردازها و نوع نور ساطع‌شده از آن‌ها، نقش مؤثری را بر روح و روان وی نیز به منظور ایجاد آرامش یا استرس برعهده دارد؛ پس در انتخاب آن‌ها نیز رعایت دقت، لازم و ضروری است.

علاوه بر این، رنگ‌ها نیز تحت‌تأثیر نورها نماهای مختلفی از خود به نمایش می‌گذارند، در نتیجه، نورهایی انتخاب کنید که هنگام تابش بر رنگ‌های موجود در سطوح مختلف فضای اتاق فرزند کنکوری‌تان، تأثیر منفی به جای نگذارند.

بسیاری از کارشناسان آموزشی معتقدند دانش‌آموزان کنکوری باید هر روز دو ساعت در مقابل نور مستقیم آفتاب قرار بگیرند. زیرا نور خیلی زیاد حس راحتی و آسایش ایجاد می‌کند و سبب بروز هیجانات زیاد در وی می‌شود و انرژی دانش‌آموز کنکوری را برای مطالعه بیش‌تر می‌کند.

شلوغی خانه؛ عامل ایجاد استرس
دانش‌آموزان کنکوری نیز مانند همه‌ی ما به اندازه‌ی کافی در شهری پر ازدحام زندگی می‌کنند که برای تردد در خیابان‌ها و پیاده‌رو، مدام باید مراقب برخورد نکردن با موانع مختلف باشند. پس دیگر نباید در خانه‌ها به هنگام حرکت در فضای خانه نگران برخورد خود با اهالی خانواده یا لوازم مختلف باشند.

اگر فرزندی در خانه دارید که کنکوری است و خانه‌ای هم دارید که پر سر و صدا است، پس دیگر نباید انتظاری از ایجاد حس آرامش در او داشته باشید. فرزند شما در چنین فضایی، سطح استرسش افزایش می‌یابد و عصبی‌تر می‌شود. پس بهترین اقدام، حذف عوامل پدیدآورنده یا تشدیدکننده‌ی استرس در او است و این کار از طریق عایق‌بندی نیز میسر خواهد شد.

بد نیست با چند اقدام اورژانسی برای کاهش استرس خانه‌ها در روزهای آمادگی کنکور فرزندتان آشنا شوید.

۱ - پخش صدایی آرام‌بخش حین درس خواندن فرزندتان، یکی از بهترین روش‌های ایجاد آرامش و به اصطلاح ریلکسیشن (relaxation) است. بنابراین هنگام استراحت یا حضور او در خانه از موسیقی‌های آرامش‌دهنده‌ی تن و ذهن استفاده کنید.

۲ - در دکــوراسیون فضــای خانه‌تان علاوه بر لوازم بی‌جان دکوراسیونی و کاربردی، از گیاهان و گل‌های طبیعی هم استفاده کنید. وجود این عناصر طبیعی، حس حضور طبیعت و نیز نیروی حاصل از آن را در وجود فرزند شما ایجاد کرده و اضطراب و استرس را در او کم‌رنگ می‌کند. علاوه بر این، وجود گل‌های رنگارنگ، فضا را شاد و پرانرژی نیز می‌کند.

۳ - عطر درمانی یکی دیگر از راه‌های کاهش‌دهنده استرس در هرگونه فضای بسته‌ای از جمله خانه است. سعی کنید از بوهای خوش در فضای خانه‌تان استفاده کنید تا فرزند شما احساس آرامش را در وجود خود تجربه کند. 

 

 

 منبع:وب گاه موسسه علوی 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد