چه کسی مالک اطلاعات اینترنتی شماست

 

                         

 هر روز اطلاعات شخصی زیادی را در سایت‌های مختلف ثبت می‌کنیم که هیچ‌گاه اینترنت آن‌ها را فراموش نخواهد کرد. موتورهای جستجو بیت بیت اطلاعات‌مان را لحظه به لحظه می‌بلعد و به محض آن‌که اطلاعات‌مان روی وب‌سایتی قرار می‌گیرد، به یکباره در هر گوشه‌ای از اینترنت زاد و ولد کرده و از هر سروری سر در می‌آورد.

خیلی اوقات هم شده که از وب‌سایتی دیدن می‌کنیم و با آن‌که از آن فضا چندان خوش‌مان نمی‌آید و محال است که دیگر به آن سری بزنیم، گاهی مجبور می‌شویم پروفایلی در آن‌جا ایجاد کنیم. به این ترتیب اطلاعات و جزئیات زندگی‌مان در منظر عموم قرار گرفته و توسط موتورهای جستجو از جمله گوگل، فهرست و رده‌بندی می‌شوند.

توافق‌نامه‌های کاربری و احکام حریم خصوصی
وب‌سایت‌ها و اساسا" هر شرکت و آژانس دولتی در دنیا توافق‌نامه‌ی کاربری و اصولی به منظور حمایت از حریم خصوصی مشتریان خود دارد که کاملا" روشن می‌کند آیا آن کسب و کار یا نهاد مسئولیتی در قبال حریم خصوصی و اطلاعات محرمانه‌ی مشتریش دارد یا خیر.

تقریبا" نیم میلیارد نفر از مردم جهان عضو فیس بوک هستند، شاید خود شما هم یکی از آن‌ها باشید. اما آیا خودتان متن اصول حریم خصوصی این سایت را مطالعه کرده‌اید؟ به احتمال خیلی زیاد جواب شما هم مانند بسیاری از افراد دیگر خیر است، به این معنا که این سایت به راحتی می‌تواند اطلاعات شخصی شما را با سایت‌های دیگر به اشتراک بگذارد. بسیاری از اطلاعات نظیر نام، نشانی، ارزش ملک و سوء پیشینه، عمومی‌اند.  

این اطلاعات قبل از این‌که در اینترنت هم منتشر شوند عمومی‌اند، اما همین که در اینترنت منتشر می‌شوند دسترسی به آن‌ها بیش از حد راحت و فراگیر می‌شود. به عبارتی پاسخی که شاید در بررسی‌های دستی روی اسناد ساعت‌ها وقت بگیرد، با یک جستجو در گوگل و در چندین ثانیه قابل دسترس است.

بیش‌تر وب‌سایت‌ها با کاربران خود صادق‌اند و سیاست‌های داده گردانی و حریم خصوصی‌شان را با آن‌ها به اشتراک می‌گذارند، اما می‌توان گفت که خیلی از کاربران حتی یک بار هم وقت صرف خواندن این سیاست‌ها که خود نیز نادانسته تأییدشان کرده‌اند، نمی‌کنند. شاید همین مسئله باعث می‌شود که کاربران از فاش شدن اطلاعات شخصی‌شان جلوی چشم دیگران چندان شوکه و دلخور نشوند.

اسرار اینترنتی
آیا تا به حال خودتان را گوگلیده‌اید (نام‌تان را در گوگل جستجو کرده‌اید)؟ تنها با نوشتن نام‌تان و کلیک جستجوی گوگل شجره‌نامه‌ی‌تان جلوی چشمان‌تان ظاهر می‌شود. به غیر از این WhitePages.com، BeenVerified.com و PublicRecords.com همگی سایت‌هایی هستند که با ارائه‌ی اطلاعات کاربران اینترنت که یک زمانی در یک سایتی آن‌ها را ثبت کرده‌اند، کسب و کار می‌کنند. برخی کاربران می‌توانند با یک جستجوی سریع در سایت White Pages آدرس خانه ، شماره‌ی تلفن، سن‌شان و حتی نام افرادی که با آن‌ها زندگی می‌کنند را بیابند.

چه کسی مالک اطلاعات اینترنتی شماست؟
لیندا کریدل، مدیر اتحادیه‌ی اینترنت امن سؤالی بنیادی مطرح می‌کند: "چه کسی مالک اطلاعات اینترنتی شماست؟" وی می‌گوید: "اگر بخواهیم در مورد مالکیت اطلاعات آنلاین بحث کنیم باید ساختار ذهنی‌مان را کمی تغییر دهیم. زیرا هر نوع اطلاعاتی که در فضای مجازی به اشتراک می‌گذارید از روی صداقت شماست، اما لغو دسترسی به آن‌ها دیگر دوست و آشنا نمی‌شناسد. اما موضوع این‌جاست که حتی اگر ساختار ذهنی‌مان را نیز تغییر دهیم، باید حداقل فوت و فن‌هایی برای لغو دسترسی به اطلاعاتی که روزی در اینترنت به اشتراک گذاشته‌ایم وجود داشته باشد.

اگر بخواهیم آب پاکی را روی دست‌تان بریزیم، باید بگوییم که کاملا" نمی‌توانید هویت دیجیتال‌تان را پاک کنید، البته شاید بتوانید تا حدودی از حریم خصوصی‌تان حمایت کنید. اولین گام برای رفع این مشکل ردیابی تمامی سایت‌هایی است که در آن‌ها پروفایل ایجاد کرده‌اید و سپس حذف آن‌هایی است که دیگر سر و کاری با آن‌ها ندارید.

اطلاعات دیجیتال فیس بوکی و گوگلی
اگر تاکنون شرایط مدیریت یا حمایت فیس بوک از اطلاعات دیجیتال کاربران را تأیید نکرده‌اید بهتر است هر چه زودتر اکانت‌تان را حذف کنید.  

 

البته سیاست فیس بوک در مقابل حریم خصوصی کاربران تشریح می‌کند که حتی اگر اکانت‌تان را نیز حذف کنید، جا پای آن کماکان باقی خواهد ماند. بر اساس همین سیاست یک سوم ارائه‌دهندگان اینترنتی طبق توافق‌نامه‌ی‌شان با فیس بوک اطلاعات مشتریان خود را حفظ می‌کنند.

اما در عوض گوگل ابزاری با نام گوگل داشبورد دارد که به کاربران امکان می‌دهد اطلاعات‌شان را در سایت‌های مختلف گوگل ویرایش و حذف کنند. این ابزار لینک‌هایی را در اختیار کاربران می‌گذارد تا مستقیما" به سایت‌های حاوی اطلاعات‌شان بروند.

جیک جیک‌هاتان را پاک کنید
اگر پیامی در سایت وبلاگ‌نویسی خرد یا همان توییتر منتشر کرده‌اید و دوست ندارید از موهبت فنا ناپذیر اینترنت بهره‌مند شده و اطلاعات‌تان را تا ابد برای نوادگان‌تان به ارث بگذارید حتما" آن‌ها را حذف کنید. حتما" شوکه خواهید شد اگر بدانید که توییتر تنها اجازه‌ی حذف توییت‌های نامناسب را به شما می‌دهد: "آن هم فقط یک توییت در هر بار."

اگر توییت‌های ناخواسته زیادی دارید باید با فریب دادن روند این سایت، با جا زدن توییت‌ها به جای توییت‌های نامناسب به تدریج آن‌ها را حذف کنید. البته ممکن است باز هم توییت‌ها در جایی ثبت شده باشند. روش دیگر، استفاده از ابزاری چون TwitWipe است که می‌توانید با کمک آن کل تاریخ‌چه‌ی توییتی‌تان را محو کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد