آیا بی‌کاری افسردگی می‌آورد

 

 

                                              

  

بی‌کاری مادر بیماری‌هاست. در بسیاری از فرهنگ‌ها حتی این جمله به‌صورت ضرب‌المثل درآمده است. این‌که بی‌کاری چه ارتباطی با بیماری جسمانی دارد، بحث مفصلی است. اما بدون شک همه‌ی ما در دوره‌ای از زندگی‌مان با تبعات روحی روانی بی‌کاری مواجه بوده‌ایم.
 

بی‌کاری چه تأثیری بر سلامت روان دارد؟اولین اختلال یا علامتی که به واسطه‌ی بی‌کار شدن یک فرد در وی رخ می‌دهد افسردگی است. زیرا فرد نسبت به آینده احساس خوبی نداشته و حس عدم امنیت دارد. به خصوص اگر این فرد بی‌کار، همسر و فرزندانی هم داشته باشد. این امر سبب ایجاد خودخوری، احساس غم و اندوه و در بعضی افراد سبب ایجاد عصبانیت و پرخاش‌گری می‌شود.

از علائم دیگری که افراد بی‌کار دارند می‌توان به اضطراب اشاره کرد. اضطراب در این افراد به‌دلیل احساس امنیت نداشتن نسبت به آینده است و دائم نگران این هستند که زندگی‌شان دستخوش چه تغییراتی می‌شود و چه کار خواهند کرد.

حتی وقتی فرد بی‌کار نتواند از پس مشکل‌های زندگی و نیازهای خانواده‌اش برآید ممکن است راه از بین بردن خودش را در پیش بگیرد و اقدام به خودکشی کند. افسردگی و اضطراب می‌تواند در فرد مشکل‌های جسمی زیادی ایجاد کند. این علائم معمولا" عبارت‌اند از بی‌خوابی و افکار نگران‌کننده. زیرا کسی که نمی‌تواند بخوابد دائم در حال فکر کردن به مسائل ناراحت‌کننده در مورد بی‌کاری‌اش است و به این فکر می‌کند که چرا برایش کار نیست، آینده‌اش چه می‌شود و...

آن‌هایی هم که دچار اضطراب می‌شوند مدام دچار تپش قلب و نگرانی هستند و علایم جسمی اضطراب شامل درد قفسه‌ی سینه، مشکل تنگی نفس و احساس کمبود هوا، بی‌قراری شدید و... را از خود نشان می‌دهند.


آیا بی‌کاری مشکلات جسمی مشخصی هم در پی خواهد داشت؟
معمولا" این افراد گریه می‌کنند و بی‌حوصله و پرخاش‌گر می‌شوند. نمی‌توانند وظایف و کارهای روزمره‌ی‌شان را انجام دهند. شب‌ها خواب‌شان نمی‌برد و به جایش روزها می‌خوابند و همین امر سیستم تنظیم خواب و بیداری آن‌ها را به هم می‌ریزد. دچار بی‌اشتهایی شدید می‌شوند و تمایلی به غذا خوردن ندارند.

آن‌هایی هم که دچار اضطراب می‌شوند مدام دچار تپش قلب و نگرانی هستند و علایم جسمی اضطراب شامل درد قفسه‌ی سینه، مشکل تنگی نفس و احساس کمبود هوا، بی‌قراری شدید و... را از خود نشان می‌دهند.

ولی اگر فرد شغل جدیدی پیدا کند یا سر شغل قبلی خود برگردد این علائم ازبین می‌رود اما چون قبل از این‌که این شغل جدید را پیدا کند علائم افسردگی را تجربه کرده است به همین دلیل توصیه می‌شود که حتما" افرادی که بی‌کار می‌شوند، خودشان یا توسط خانواده‌ی‌شان به پزشک و روان‌پزشک ارجاع داده شوند تا با کمک دارو خواب‌شان تنظیم شده و از شدت افسردگی خود بکاهند.

هر فردی بی‌کار شود، علائم افسردگی و اضطراب و نگرانی را خواهد داشت با این تفاوت که در کشور ما بیش‌تر هزینه‌های زندگی بر دوش آقایان است. ولی مردانی که همسرشان نیز شاغل است مشکل کم‌تری دارند.


گاهی افرادی که سر کار و شغل خودشان هم هستند دچار استرس و اضطراب ناشی از بی‌کاری می‌شوند. آیا این اضطراب از همان جنس است؟
خوب، افرادی هم هستند که با توجه به شرایط اجتماعی که در حال حاضر بر دنیا حاکم است نگران بی‌کار شدن‌شان هستند. وقتی یک فرد شاغل کارمند یا کارگر می‌بیند که همکارهایش به ترتیب اخراج شده و از کار برکنار می‌شوند نگران این است که چه وقت نوبت به او می‌رسد و این امر ایجاد اضطراب، استرس و دغدغه در فرد می‌کند ولی فردی که شغلش را از دست داده اضطراب کم‌تر ولی افسردگی بیش‌تری دارد.

چگونه می‌توان به یک فرد بی‌کار از نظر روحی کمک کرد؟
انسان بدون حمایت عاطفی خانواده و نزدیکان و دوستان نمی‌تواند زندگی خوب و لذت‌بخشی داشته باشد. مسلما" کسی که مشکلی دارد، به‌عنوان مثال شغلش را از دست داده است یا اعتیاد دارد یا مسائل دیگر، وقتی مورد سرزنش و شماتت دیگران واقع می‌شود، درد خودش را که دارد هیچ، به‌دلیل داشتن این احساس که دیگران راجع به او چه فکری می‌کنند، به او اهمیت نمی‌دهند، محبت نمی‌کنند یا به او سرکوفت می‌زنند، علائم اضطراب و افسردگی‌اش دو چندان می‌شود. در نتیجه به خانواده‌ها توصیه می‌کنم افرادی را که به نوعی دچار چنین مشکلی شده‌اند، حمایت کنند و آن‌ها را تنها نگذارند.

بی‌کاری خانم ها بدتر است یا آقایان؟
فرقی ندارد، هر فردی بی‌کار شود، علائم افسردگی و اضطراب و نگرانی را خواهد داشت با این تفاوت که در کشور ما بیش‌تر هزینه‌های زندگی بر دوش آقایان است. ولی مردانی که همسرشان نیز شاغل است مشکل کم‌تری دارند و اگر یکی از زوجین از کار برکنار شود حقوق زوج دیگر می‌تواند زندگی را تا حدی تأمین کند اما مردانی که همسران‌شان خانه‌دار هستند وهیچ درآمدی ندارند بیش‌تر تحت فشار قرار می‌گیرند. به جز زنان سرپرست خانوار که بی‌کار شدن آن‌ها علاوه‌بر افسردگی و اضطراب بیش‌تر، خانواده را نیز بیش‌تر تحت تأثیر قرار می‌دهد و قطعا" مشکل‌های بیش‌تری خواهند داشت.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد