شکوفایی بدبوترین گل دنیا پس از 17 سال !

                                                  

                                         

 

در جذاب‌ترین واقعه جهانی برای گیاه‌شناسان، گلی بدبو با نام علمی Amorphophallus titanum پس از 17 سال در دانشگاه باسل سوئیس باز شد.

جمعیت زیادی از دوستداران گیاهان که برای مشاهده این لحظه جمع شده‌ بودند می‌دانستند که یکبار دیدن این گل برای همیشه کافی است! چرا که این گل از خود بویی شبیه به بوی جسد مردگان منتشر می‌کند.

 

گل بدبو از تیره شیپوریان یکی از گیاهان گلدار است که بزرگ‌ترین گل‌آذین بی‌شاخه دنیا را دارد. این گل که به گل مردگان مشهور است روز جمعه در دانشگاه باسل شکوفا شد و انتظار می‌رود تا یکشنبه که با عید پاک مسیحیان مصادف است، باقی بماند.

 

این گیاه که حدود دو و نیم متر است، بومی جنگل‌های سوماترا در اندونزی بوده از بزرگترین ساقه بی‌برگ در جهان برخوردار است. به طور متوسط این گیاه هر 10 سال یکبار شکوفا می‌شود.

 

گل بدبو به دلیل الگوی عجیب شکوفایی‌اش بسیار مورد توجه علاقمندان به گیاه و مجموعه‌داران قرار دارد. این گیاه گلبرگ‌های چتر مانندی دارد که قطر آنها حدود 90 تا 120 سانتیمتر است.

 

رایحه این گل از فاصله 15 متری قابل استشمام است. این رایحه در شبها قویتر بوده و گیاه از این طریق به شکار گرده‌افشانهایی مانند سوسک مردار و حشرات گوشتخوار می‌پردازد.

 

12 عدد از این گل در باغهای گیاهی سلطنتی در هنرستان پرنس ولز لندن قرار دارد. در زمان شروع گرده‌اشانی این گل‌ها، ساقه این گیاه از خود بوی تندی منتشر می‌کند که تا سه روز باقی می‌ماند.

 

بزرگترین گل بدبوی این باغ حدود 90 کیلوگرم وزن داشته و با سرعت حدود نیم سانتیمتر در ساعت رشد می‌کند.

 

دیوید آتنبوروگ که نام گل بدبو را برای گیاه گذاشته، اولین فردی است که فیلم شکفتن آن را برای سری مستند تلویزیونی حیات شخصی گیاهان در بی‌بی‌سی ضبط کرد. 

 

         

 

   

 

نظر یادتون نره

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد