تابستان فصلی خطرناک برای کبد

                                              

 با فرارسیدن فصل گرما و بالا رفتن درجه حرارت در روزهای تابستان، افزایش ساعات تابش نور خورشید و شدت اشعه ماورای بنفش؛ سلامت بدن بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و در این دوران باید مراقب بود که به گرمازدگی، التهاب و ورم روده و بیماری‌های دیگر مبتلا نشد.

در چنین روزهایی بیماری‌های کبدی نیز انسان را تهدید می‌کند. برای نمونه زردی یرقان؛ اگر کارکرد کبد خوب نباشد، خطر ابتلا به بیماری زردی یرقان نیز افزایش خواهد یافت.

علت این که در تابستان کبد به آسانی صدمه می‌خورد، آن است که میزان فعالیت کبد افزایش می‌یابد. زمانی که هوا گرمتر می‌شود؛ در محیط اطراف درجه حرارت بالا می‌رود. در این مدت آب زیادی همانند جوشیدن آب در یک «دیگ بزرگ» از بدن خارج می‌شود. در چنین شرایطی انرژی زیادی نیز مصرف می‌شود.

 

کبد «برج حیاتی» بدن انسان محسوب می‌شود. متابولیک‌های متنوع و دفع مسمومیت و کارکرد مصونیت بدن انسان از وظایف کبد است.

هوای تابستان بسیار گرم است و این مساله طبیعتا در گردش خون و وضعیت کبد تأثیراتی بجای می‌گذارد و به کبد صدمه می‌رساند. علاوه بر این، در تابستان، روزها طولانی‌تر از شب‌ها است. در زندگی مدرن امروز بسیاری از مردم بخصوص جوانان شب زنده داری می‌کنند و کمتر می‌خوابند.

 

در این صورت کفایت تناسب میزان خون آنان برهم می‌خورد و در روند تغذیه و کارکرد سلول‌های کبد تاثیراتی باقی می‌گذارد و در نتیجه تو انایی مقابله بدن با بلایا کاهش پیدا می‌کند. یاخته‌های کبدی که صدمه خورده است به آسانی درمان نخواهد شد بلکه وضعیت آن وخیم‌تر خواهد شد. علاوه بر این، غذاهای آلوده همیشه باعث ورود بیماری به بدن از طریق دهان می‌شود.

موادغذایی در تابستان زود فاسد و خراب می‌شود و تعداد زیادی ویروس و میکروب از ناحیه آن تکثیر پیدا می‌کند. غذاهای غیر بهداشتی نه فقط به مجرای روده راه یافته و باعث تهوع و اسهال می‌شود بلکه بار کبد جهت دفع مسمومیت این ویروس‌ها و میکروب‌ها را سنگین می‌کند.

 

اگر کارکرد کبد خوب نباشد باعث ابتلا به بیماری مسمومیت خون ناشی از ویروس و میکروب می‌شویم. مانند التهاب کبد درجه یک و بیماری‌های دیگر کبدی.برای حفظ سلامت کبد باید به برخی از مسایل بهداشتی توجه کرد.

اول ـ پیشگیری از تابش مستقیم نور آفتاب، تضمین خواب کافی و تثبیت احساسات: در روزها تا حد امکان از آفتاب زدگی اجتناب ورزیده، هنگام بیرون رفتن از کلاه استفاده کرده، چتر و عینک آفتابی با خود همراه داشته و ظهرها حداقل نیم ساعت بخوابید.

 

شب‌ها باید تا حد امکان بیداری شبانه را کاهش داد تا خواب هشت ساعت تضمین شود ؛ باید آرامش و آسایش روحی را حفظ و از نگرانی پرهیز کرد.

دوم ـ با توجه به این که دومین نکته مهم در رابطه با بیماری کبد در جامعه عمومیت ندارد و نباید هم داشته باشد ولی اشاره به آن ضروری است و آن خودداری از نوشیدن مشروبات الکلی است چرا که طب سنتی چین عقیده دارد «عرق مشروب آتشین است و به کبد صدمه می‌رساند.»

 

علی رغم آنکه این نوشیدنی‌ها سرد‌کننده محسوب می‌شوند، اما نوشیدن آن در تابستان مانند «ریختن روغن به روی آتش» است. بسیاری از مبتلایان بر اثر نوشیدن مشروبات الکلی مفرط دچار ابتلا به ورم کبد با جنبه الکلی، کبد چربی، حتی تصلب کبد شده‌اند.

سوم ـ نباید در محیطی که کولر باعث کاهش دمای هوای آنجا می‌شود، مدت زیادی مستقر بود. در اتاقی که کولر روشن است ؛ باد طبیعی نمی‌وزد.

 

هوای آلوده به آسانی میکروب‌زایی می‌کند و به کبد ضرر می‌رساند. از این جهت، کاهش حرارت اتاق باید مناسب باشد. پس از مدتی ماندن در اتاقی که کولر در آن روشن است، باید به هوای آزاد رفت و پیاده‌روی و مدتی هم استراحت کرد؛ اما باید مراقب بود که آب زیادی از بدن خارج نشود.

چهارم - استفاده مناسب از مواد غذایی ؛ غذا و خوراک باید پاک و تمیز باشد. ظروف غذاخوری نیز باید پاکیزه باشد. باید خوراک تازه و قابل هضم بیشتر خورد و بعضی روش‌های درمانی با خوراک‌ها و پیشگیری از گرمازدگی را انتخاب کرد. 

 

منبع:konjkav.com

نظرات 1 + ارسال نظر
زیتون جمعه 17 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 10:43 ق.ظ http://zatun1.blogsky.com

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد