پایان ظرفیت مغز انسان

                                      

 

انسان تاکنون توانسته فناوری‌های عجیب زیادی مانند پنی‌سیلین، شاتل فضایی، رایانه و حتی قلب مصنوعی اختراع کند و اکنون سوال این است: "هوش انسان تا کجا ادامه خواهد داشت؟"

برخی دانشمندان در پاسخ به این سوال اظهار کرده‌اند که قدرت مغز بشر به اوج خود رسیده و باهوش‌تر شدن انسان از لحاظ فیزیکی امکان‌پذیر نیست.

به ادعای دانشمندان دانشگاه کمبریج، مغز انسان برای دستیابی به هوش بالاتر به میزان زیادی انرژی و اکسیژن بیشتر نیاز دارد که تدارک آن برای ما میسر نیست.

این محققان به تحلیل ساختار مغز پرداخته و میزان انرژی مصرفی سلول‌های آن را سنجیده‌اند.

به گفته‌ی محققان، مغز برای کارکرد به انرژی نیاز داشته و نیروهای وسیع‌تر استنتاج به انرژی بیشتر نیاز دارد؛ چرا که مغز برای جست‌وجو در مورد ارتباط‌های تازه باید دائما" اطلاعات را از منابع مختلف به هم مرتبط کند.

این نیاز به انرژی نشان‌دهنده‌ی آن است که ما برای اطلاعاتی که پردازش می‌کنیم با محدودیت رو به رو هستیم.

دانشمندان دیگری نیز ادعا کرده‌اند که سیم‌کشی مغز یا شبکه الیاف که بخش‌های مختلف را به هم مرتبط کرده، از این بهتر نخواهد شد.

آن‌ها دریافته‌اند که باهوش‌ترین افراد از بهترین حالت این شبکه مغزی برخور دارند که در آن پیام‌ها با سرعت زیاد بین بخش‌های مختلف مغز منتقل می‌شوند؛ اما به ادعای دانشمندان، این شبکه به میزان بسیار بیشتری از انرژی برای کارایی بیشتر نیاز دارد.

آن‌ها نیز مانند دانشمندان پیشین اذعان داشته‌اند که تدارک این انرژی برای انسان ممکن نبوده و از این رو انسان باهوش‌تر نخواهد شد. 

 

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد