نکته‌ی کلیدی برای تندخواندن مطالب طولانی آنلاین

                                      

 

شاید برای شما هم پیش آمده از خواندن مطالب بلندی که به آن‌ها علاقه دارید منصرف شوید.

آمار لایک خور نشان می‌دهد که بیشتر کاربران ترجیح می‌دهند مطالب خیلی کوتاه را بخوانند و مطالب بلند شانس خودشان را برای خوانده شدن نزد بخش زیادی از کاربران از دست می‌دهند.

این را می‌شود کاملا" از به اشتراک گذاری آیتم های کاربران فارسی در گوگل ریدر درک کرد.

شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر و فیس بوک هم در تغییر ذائقه‌ی کاربران سهیم هستند و کاربران هر روز گزیده‌ی پسندتر می‌شوند؛ اما می‌شود در این بین کسانی را پیدا کرد که با سرعت بالا، پست‌های وبلاگ و محتوایی را که به آن علاقه‌مند هستند، می‌خوانند.

شاید تصور شما از تندخوانی، عجله داشتن و بی‌معنی بودن یا سطحی خواندن باشد اما اگر این فن را یاد بگیرید و آن را سرلوحه خودتان قرار بدهید در دنیای آنلاین خود بسیار موفق‌تر خواهید بود.

اما سؤالی که این‌جا مطرح می‌شود این است که آیا می‌شود جان کلام متن‌های بلند را با کم‌ترین میزان از بین رفتن مفاهیم فهمید؟ به نظر من جواب این سؤال بله است.

در اینجا ۵ نکته‌ی کلیدی راجع به تندخوانی را با هم بررسی می‌کنیم.

متن را با صدای بلند برای خودتان نخوانید
خیلی‌ها عادت دارند با صدای بلند (یا حتی به صورت زمزمه کردن) یک متن آنلاین را برای خودشان بخوانند.

می توانید نیاز شنیدن هر کلمه را حذف کنید؛ اصلا" انگار صدایی در مغزتان نمی‌شنوید. می‌توانید با دیدن یا نگاه کردن، یک متن را خیلی سریع تر از آن‌که صدای هر کلمه را بشنوید بخوانید.

این روش عجیب را یک‌بار امتحان کنید. مثل یک میان بر از قسمت بزرگی از مغز می‌ماند.

تندخوانی راحت تر است
کسانی‌که این کار را شروع کرده‌اند، اتفاقی جالب برایشان افتاده است. در واقع آن‌ها هر کلمه را توی ذهنشان نمی‌بینید؛ ولی مغزشان می‌داند که چه چیزی را می‌خواند مثل این می‌ماند که چشم ها تحمل نگاه کردن به کلمات را ندارند؛ ولی مغز اطلاعات را تجزیه و تحلیل می‌کند.

مغز شما می‌تواند گروهی از کلمات و جملات را با هم تجزیه و تحلیل کند. به محض این‌که از این روش استفاده کنید این حس به شما دست می‌دهد که با آرامش فقط چشم‌هایتان را در متن روی کلمات خیلی تند سُر بدهید. فقط مثل هر چیز دیگری نیاز به کمی تمرین دارید.

برنگردید
شاید به این قضیه توجهی نکنید ولی خیلی از ما اول یک جمله را می‌خوانیم بعد برمی‌گردیم دوباره آن را می‌خوانیم.

بیشتر نگران این هستیم که شاید یک نکته‌ی کوچک را از قلم انداخته باشیم، پس برمی‌گردیم و دوباره از اول می خوانیم و این زمان خواندن یک متن طولانی آنلاین را ۲ برابر و گاهی چند برابر می‌کند. ارزش امتحان کردن را دارد پس تلاش کنید.

اگر فکر می‌کنید که چیزی از قلم افتاد فقط ادامه بدهید. هیچ قانونی وجود ندارد که بتواند قانعتان کند یک پست طولانی ارزش دوباره خواندن را داشته باشد.

پدال گاز را کنترل کنید
در خواندن بعضی از مطالب باید دقت بیشتری به خرج داد مثل خواندن یک آگهی استخدام، یک مطلب تخصصی محاسباتی یا یک شعر کلاسیک، اما بعضی مطالب را می شود با سرعت خیلی زیاد خواند مثل یک خبر ورزشی، داستان، مطالب مجله‌ها و... پس سعی کنید متناسب با نوع مطلبی که می خوانید سرعت خواندن خودتان را انعطاف بدهید.

با اشتباهات تندخوانی آشنا شوید

اشتباه اول: اگر هر کلمه را در آن واحد واقعا" آرام بخوانید، آن کلمه را بهتر درک می‌کنید. خب این حقیقت ندارد. چند بار برای‌تان پیش آمده که یک جمله‌ای را آرام خواندید و به یک مساله دیگر فکر می‌کردید؛ پس واقعا" نمی‌فهمیدید که چه داشتید می‌خواندید؟

فهمیدن، رابطه‌ی مستقیمی به تمرکز دارد، نه سرعت. اگر جدا" به آن چیزی که می‌خوانید تمرکز کنید، فهم شما به‌خوبی عمل می‌کند. حالا می‌خواهید تند بخوانید یا نه. حتی مقدار کمی حواس پرتی در این مورد هم می‌تواند به شما کمک کند.

اشتباه دوم: و این هم اشتباهی بیش نیست که شما یک دفعه یاد می‌گیرید که تندخوان بشوید، ولی الان شما قادرید که یک پست طولانی را واقعا" تند بخوانید.

تندخواندن یک مطلب طولانی رابطه‌ی مستقیمی با آشنا بودن‌تان به موضوعی که می‌خوانید دارد.

اگر من یک پست در مورد شبکه‌های اجتماعی بخوانم مطمئنا" مثل برق تمامش می‌کنم.
اگر یک پست در مورد جراحی مغز بخوانم، وقتی معنی کلمه‌ها را نفهمم واقعا" برایم مهم نیست که چقدر تند می‌خوانم چون همه‌اش برایم وقت تلف کردن هست.

اشتباه سوم: اشتباه سومی که باید به آن اشاره کنیم این‌که سطحی خواندن با تندخواندن خیلی فرق دارد؛ گرچه خیلی وقت‌ها بعضی‌ها جای کلمات را با هم عوض می‌کنند.

سطحی خواندن یعنی جای یک چیز را با یک چیز دیگر عوض کنید. جای کلمه‌ای را با کلمه‌ی دیگر عوض کنید.

تندخواندن کلا" یک تکنیک دیگری به شمار می‌آید. با تندخوانی کردن، شما یک متن را کاملا" جذب مغز خودتان می‌کنید.

اگر چه با سطحی خواندن می‌توانید یک مطلب طولانی را سریع تمام کنید. اما اطلاعاتی که به صورت تندخواندن وارد مغز شما می‌شود با سطحی خواندن قابل مقایسه نیست چون همه‌ی متن را نمی‌خوانید. 

 

منبع: وب‌گاه آفتاب

نظرات 1 + ارسال نظر
میلات سه‌شنبه 25 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 07:40 ب.ظ

بد نبود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد