امکان‌پذیر شدن ارسال پیامک تلفن ثابت..

گروه اجتماعی: سیستم ارسال پیامک از طریق تلفن ثابت سیستم متمرکزی نیست و امکان ارسال پیامک سیستم مورد نظر باید در تک تک مراکز تلفنی ایجاد شود که به گفته‌ی مدیر عامل شرکت مخابرات ایران به نسبت نصب تجهیزات در شهرهای مختلف این امکان برای آن‌ها ایجاد خواهد شد.

سیستم ارتباطی ارسال پیامک از طریق تلفن ثابت از عمومیت بیش‌تری برخوردار است، بنابراین افراد بیش‌تری از جمله در روستاها از آن منتفع می‌شوند، هم‌چنین امکان ارسال پیامک از طریق کیوسک‌های تلفن سطح شهر وجود ندارد زیرا برای ارسال پیامک به دستگاه‌های تلفن خاصی نیاز است. بنابراین از لحاظ ارسال پیامک‌های ناشناس از طریق کیوسک‌های تلفن نگرانی وجود ندارد.

صابر فیضی، مدیر عامل شرکت مخابرات ایران در این‌باره گفت: "در حال حاضر حدود ۳ هزار مرکز تلفن در کشور وجود دارد که تجهیزات مربوط به پیامک تلفن ثابت باید در آن‌ها نصب شود، بنابراین مخابرات هر استان باید این آمادگی را ایجاد و با نصب تجهیزات این امکان را برای مشترکانش فراهم کند."

فیضی در ادامه گفت: "در حال حاضر برخی گوشی‌ها قابلیت ارسال پیامک تلفن ثابت را دارد اما نکته‌ی مهم این است که باید تعداد این نوع گوشی‌ها افزایش پیدا کند. البته در حال حاضر تعداد قابل توجهی از این نوع گوشی در داخل کشور تولید شده است."

وی تصریح کرد: "گوشی‌های تلفن ثابت باید علاوه‌بر ارقام، قابلیت ارسال حروف را نیز داشته باشد که گوشی‌های معمولی نوعا" این‌گونه نیست و یکی از مشکلات این پروژه همین است."

تعرفه‌ی پیامک از شبکه‌ی ثابت به ثابت در ارتباط شهری، یک پالس و در ارتباط بین شهری معادل ۲ پالس محاسبه خواهد شد. تعرفه‌ی پیامک از شبکه‌ی همراه به ثابت و از تلفن ثابت به همراه در شهری و بین شهری معادل ۲ پالس در نظر گرفته شده است.


گفتنی است، سرویس پیام کوتاه در تلفن ثابت از تمامی ویژگی‌های این سرویس در تلفن همراه برخوردار است و اعلام موفق و یا ناموفق بودن ارسال، هم‌چنین تکرار عملیات ارسال تا فرستادن پیام از جمله ویژگی‌های آن محسوب می‌شود.

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پیش از این گفته بود: "تعرفه‌ی پیامک از شبکه‌ی ثابت به ثابت در ارتباط شهری، یک پالس و در ارتباط بین شهری معادل ۲ پالس محاسبه خواهد شد. تعرفه‌ی پیامک از شبکه‌ی همراه به ثابت و از تلفن ثابت به همراه در شهری و بین شهری معادل ۲ پالس در نظر گرفته شده است."

به گفته‌ی لطف‌الله سبوحی تعرفه‌ی پیامک از تلفن ثابت و همراه به خارج از کشور ۵ پالس تعیین شده است. لازم به ذکر است که تعرفه‌ی یک پالس به میزان ۴۴.۷ ریال است.

اما مدیر عامل شرکت مخابرات ایران اعلام کرد که بر اساس مذاکرات انجام شده با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی میزان هر پیامک از طریق تلفن ثابت، ۱۶۰ کاراکتر به تصویب رسیده است و اعلام شد که پس از انجام بررسی‌های دقیق در کمیته‌های تخصصی در نهایت شرکت پیک‌آسا به‌عنوان برنده‌ی مناقصه‌ی مربوطه اعلام شد.

فیضی پیش از راه‌اندازی نهایی سامانه‌ی پیامک تلفن ثابت در تهران با تأکید بر این‌که این سرویس جدید بوده و برای مخابرات چندان سودآور نیست گفته بود: "در شش استان تهران، فارس، اصفهان، مازندران، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی این سیستم، راه‌اندازی و تست شده و در حال آزمایش برای مشترکان محدودی است و زمان ارائه‌ی این سرویس برای تمام مشترکان در سراسر کشور به مخابرات خود استان‌ها بستگی دارد و زمان مشخصی برای آن تعیین نشده است."

نکته‌ی مهم در این جریان لزوم استفاده از گوشی‌هایی است که این قابلیت را دارا باشند، در حال حاضر برخی گوشی‌ها قابلیت ارسال پیامک تلفن ثابت را دارند اما به گفته‌ی مسئولان باید تعداد این نوع گوشی‌ها افزایش یابد که البته امکان تولید آن در کشور نیز وجود دارد و یا می‌توان آن را از خارج از کشور نیز وارد کرد.

اما محمد روح‌اللهی مدیرعامل شرکت مخابرات استان تهران درباره‌ی توان ارسال پیامک از تلفن همراه به تلفن ثابت گفته بود: "از نظر فنی امکان ارسال پیامک از تلفن همراه به تلفن ثابت امکان‌پذیر است اما از آن جایی که در مورد تعرفه‌ی آن با شرکت ارتباطات سیار به توافق نرسیده‌ایم فعلا" این امر صورت نمی‌گیرد تا مسئله‌ی مالی آن به‌طور کامل حل شود. بعد از ارسال پیامک از طریق تلفن ثابت گیرنده‌ی پیام، شماره‌ی خط ثابتی که از آن ارسال پیام صورت گرفته است را خواهد دید."

با استفاده از این سیستم چنان‌چه پیامکی ارسال شود و به هر دلیلی خط تلفن مقصد اشغال باشد، پیامک در مرکز پیامک نگه‌داری و چندین بار به سمت مقصد ارسال می‌شود تا به محض آزاد شدن خط به مقصد برسد؛ هم‌چنین فرستنده پیامک می‌تواند با پیامی که در صفحه‌ی نمایش‌گر تلفنش ظاهر می‌شود از رسیدن پیام به مقصد اطمینان حاصل کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد